PRESS TEXT

Het is niet alleen maar makkelijke  schoonheid in de fotografische stillevens van Louise te Poele. De kunstenaar gebruikt zwerfafval als onmisbaar element. Een wapperend stuk plastic, verbogen rietjes, een propje hier of daar, het is er allemaal met de grootste zorg voor uitgekozen en op zo’n manier neergelegd dat het alleen maar zó kan. Alles is vergankelijk, waait weg, gaat dood. Maar voor het zover is laat te Poele ons de allermooiste kanten van dit tijdelijke universum zien. Met de juiste belichting, compositie en sluitertijd legt ze het tafereel voorgoed vast. Voordat de vogel weer weg vliegt, voordat het plastic definitief opwaait naar de hemel. Bron: Plaatsmaken Arnhem

http://www.plaatsmaken.nl/galerie/kunstenaars/louise-te-poele

 

The Form series

Wikipedia : Form is the shape, visual appearance, or configuration of an object. In a wider sense, the form is the way something is or happens.

This body of work came to exist in response to the feeling that I was being directed and moulded by social and societal circumstances. This caused me to question who I, myself, actually am.   

To answer this question, I started making new work using materials directly at hand in my studio. My only condition being that the works would be created without reference; that I must trust my intuition. By doing so, I would remain closest to myself.

Early on in the process I had to laugh, recognising a figure in a piece of pink paper; Barbapapa, a fantastical character who can take on any shape or form. It was the perfect metaphor for how I felt, except that now I had created the shape myself. By doing so I had determined my own form, so that I no longer could be pushed into a mould. In recounting this I had to laugh again; the fact remains, eat or get eaten, capture or be caught, shape or be shaped.

text by: Melani Cora Bomans, Arnhem 2016

 

Banquet Still life series


"Le véritable voyage de découverte ne consiste pas à chercher de nouveaux paysages, mais à avoir de nouveaux yeux."

Marcel Proust (1871-1922)

Honderden foto’s en uren digitaal geschilder resulteerden in stillevens waarvoor de aanleiding in alles geschuild kan hebben: plastic rivierkreeften van Ikea, een dood parkietje dat Te Poele thuis in de vriezer bewaart, foto’s gemaakt door ruimtetelescoop Hubble of de bakken vol griezelige vissen bij de toko. Het schilderachtige licht van de Hollandse meesters vormt de rode draad in de werken die te zien zullen zijn. Sommige van 1,5 bij 3 meter groot, andere zo klein dat de details alleen met een vergrootglas bekeken kunnen worden. Onlangs kocht Museum Arnhem het stilleven City Bird aan. Een foto uit de serie stillevens die Louise te Poele de afgelopen jaren maakte. 
 
Augmented reality
Op zeventiende-eeuwse vanitasschilderijen staan verwelkte bloemen, omgevallen glazen en zeepbellen symbool voor vergankelijkheid en de zinloosheid van het aardse bestaan. Te Poele kiest en arrangeert haar materialen altijd intuïtief, waardoor ze haar eigen symboliek ontwikkeld heeft. Knipmutsen, een melkpakje en eieren verwijzen bijvoorbeeld naar Achterhoeks bijgeloof, jeugdherinneringen en andere elementen uit haar persoonlijke leven.
 
Om de toeschouwer een inkijkje in haar associatieve manier van werken te geven, bedacht Te Poele samen met interaction designer Marcel Baauw de augmented reality-app AR+t, een modern alternatief voor de traditionele audiotour. Als je de stillevens inscant met een smartphone of tablet komen ze subtiel in beweging en worden ze – met behulp van animaties, geschreven tekst, filmpjes en geluidsfragmenten – van achtergrondinformatie voorzien. De bezoeker bepaalt zelf de hoeveelheid en de volgorde.
 
Kunstwerk cadeau voor bezoekers

Vanaf 21 september is in de Rijnzaal ook de door Museum Arnhem aangekochte installatie Verborgen seizoenen te zien, waarvoor Te Poele zich liet inspireren door het fameuze vergezicht. Althans – te zien – het werk is voor het blote oog verstopt en alleen zichtbaar met een 3D-bril. Het raamkozijn fungeert als lijst. Want waarom de concurrentie aangaan met dat prachtige Rijnlandschap als je ook samen kunt werken, dacht Te Poele, die haar kunstwerk aan elke bezoeker van de Rijnzaal cadeau geeft. Met een smartphone of tablet kan het digitale werk gedownload worden om mee naar huis te nemen. Ieder jaargetijde verandert het met het uitzicht mee.  Door Lisa Bouyeure, Arnhem 2015