INTERVIEW | DE GELDERLANDER | 20 feb 2010

“Voor één persfoto maak ik honderd foto’s”

 

Fotograferen is niet alleen maar op de knop van de fotocamera drukken en een plaatje schieten. Het is een kunst en een vak om van elke foto een góede foto te maken. Een opdrachtgever heeft een bepaald plan en daarmee moet de fotograaf rekening houden. Louise te Poele, fotografe van beroep, kreeg van ArtEZ in Arnhem de opdracht een persfoto te maken van de Collectie Arnhem 2010. “Voor die ene persfoto heb ik honderd foto’s gemaakt,” vertelt Louise.

 

Het is niet zo verwonderlijk dat ze zoveel foto’s heeft moeten maken. Louise: “ De foto moet passen bij het verhaal van de collectie. Het komt ook op de juiste timing aan. De modellen lopen op de foto gelijk en kijken allebei op het juiste moment in dezelfde richting. Dat vraagt behoorlijk wat coördinatie.” Daarvoor geeft Louise de modellen aanwijzingen, van een simpel “Eén, twee, drie, lopen! Nú draaien, beweeg je hoofd of loop maar naar het licht!” En soms beweegt het model even helemaal vanuit zichzelf. De modellen op de persfoto zijn Merel Schenkeveld en Magnus Dekker, twee studenten Fashion Design. “Er is gekozen voor Merel en Magnus, omdat zij de typen zijn die de studenten in hun collectie willen uitbeelden. Voor de persfoto is dat een belangrijk gegeven. Dat moet ik in beeld brengen. Een persfoto moet duidelijk zijn en een helder beeld kunnen geven in de media. Daar werk ik dan mee.”

Als je kijkt naar de persfoto, zie je dat de schaduwen van de benen op de grond een lijnenspel vormen. Zo ontstaan er dingen tijdens het fotograferen, die ik waarneem, en waarvan ik dankbaar gebruik maak..“. Ik heb verschillende lampen in de studio gezet, net iets van achter en nèt iets opzij.  Zo belicht je de modellen van alle kanten en krijg je dit schaduweffect.”

Vóórdat Louise de foto’s nam, ging ze ook eerst zelf in het licht staan en lopen. Ze ziet dan precies wat er gebeurt. “Ik denk logisch na en kijk waar ik moet gaan staan en in welke richting ik moet lopen. Moet er nog licht bij of moet er minder licht zijn? Als ik dat duidelijk heb,weet ik hoe de modellen moeten bewegen in de studioruimte. Daarna kruip ik pas achter de camera.” Toen de definitieve persfoto eenmaal gekozen was, moest Louise nog wel even de lampen op de foto wegwerken. Daarvoor heeft ze heel eenvoudig papier op de achtergrond gezet.

“Soms moet ik in mijn andere werk ook dingen bedenken om een goede foto te maken. Ik praat ook met visagisten. Ze brengen me op ideeën, waar je niet zo gauw aan denkt. Zo kun je de huid van de modellen insmeren met olijfolie. Op een foto reflecteert dat heel mooi. Maar ik wil ook niet te klinisch werken. Voor een modeshoot moest ik een keer foto’s maken in een schuur op een boerderij. Er was een decor gemaakt met strobalen. Maar het stikte er van de vliegen en ze zaten echt overal. Ook op de modellen. Eerst was er paniek, maar al snel dachten we: “Nee, zo is het juist veel echter! Helemaal niets aan doen. En dat werkte goed.”

 

In haar vrije werk fotografeert Louise graag mensen, zoals boeren. Met onder andere The Farmer Series is ze ook bekend geworden. Haar belangrijkste gereedschappen: digitale camera, laptop, flitsen en voldoende batterijen. Voor dat werk maakt ze geen proeffoto’s. “Ik  kijk naar de mensen en druk gewoon af. Dat is dan de magie van het moment. Maar wel met aandacht en oog voor details.” Pas later ziet ze op de computer hoe de foto’s er uitzien en hoe ze die kan uitwerken. Voor haar vrije werk fotografeert ze relaxed op een terras, lopend over straat of op een boerenbeurs. “Eerst kijken de mensen wel een beetje raar, maar op een gegeven moment accepteren ze toch dat je daar rondloopt of zit. En dát is het belangrijkste: de mensen zijn zich er niet meer van bewust dat je daar bent en hen fotografeert. Tot nu toe hebben ze mij altijd nog mijn gang laten gaan. In iedergeval heb ik nog nooit een handtas tegen mijn hoofd gehad!”

 

  • Louise te Poele is geboren in 1984 in Winterswijk
  • Ze studeerde bij ArtEZ in Arnhem eerst Fashion Design, maar brak die af voor een studie Vrije Kunst
  • Tijdens de International art price Arte Laguna 2008 in Italië  werd ze finalist en deed daar mee aan de expositie
  • In 2009 exposeerde ze haar werk in Hyères in Frankrijk en werd ook daar finalist voor het 24th Festival International Photography Hyères
  • Dit jaar komt er een boek van haar uit over The Farmer Series!
  • Ze werkt in opdracht voor onder andere de afdelingen Theater, Product Design en Fashion Design van ArtEZ, Coming Soon en verkoopt haar vrije werk tijdens  exposities
  • Momenteel exposeert ze werk in Marseille in Gallery Saffir Nomade tot 27 februari 2010
  • In Nederland wordt ze vertegenwoordig door galerie Sanaa.
  • Met The Farmer Series is ze genomineerd voor de Paul Hufprijs 2010, FOAM Amsterdam
  • Haar eigen favoriete fotografen: Richard Avadon en Emmet Gowin
  • Een grote wens van Louise: Naar Amerika reizen, onderzoek doen naar haar voorouders en dat gebruiken voor haar vrije werk
  • Vorig jaar maakte ze ook de persfoto van de Collectie Arnhem
  • De Collectie Arnhem is een studieproject voor studenten uit het derde jaar van opleiding Fashion Design van ArtEZ. In dit project doen de studenten alles zelf: een concept maken, ontwerpen, productie en presentatie
  • De collectie wordt op 29 januari gepresenteerd tijdens de Amsterdam Fashion Week
  • Dit jaar is het thema van Collectie Arnhem ‘Correctness’ (‘Draag kleding, zoals de ontwerper bedoeld heeft’)
  • Daarmee dagen de studenten dan mannen en vrouwen uit de kleding te dragen, op dezelfde manier zoals die gepresenteerd wordt
  • De collectie bestaat uit jurken, jeans, jassen, T-shirts, overhemden, rokken en sportbroekjes
  • Gebruikte stoffen: batikstoffen, leer, kasjmier, mesh, zijde, poplin en flanel
  • Kleurenkaart van de Collectie Arnhem: okergeel, dieprood, lila, donkerblauw, donkergroen, wit en camel